צומחים יחד


תכנית "צומחים יחד" הינה תכנית לימודים משותפת לתלמידים יהודים וערבים בחממה האקולוגית בעין שמר. התכנית נועדה לטפח את הערכים של הכרת האחר בחברה, עידוד הסובלנות והפתיחות על ידי חוויה משותפת ומתמשכת לתלמידים, המשלבת תחומים של מדע, סביבה וחקלאות. בשנת הלימודים תשע"ד התחלנו בפרויקט עם קבוצת לימוד משותפת ובה שישה-עשר תלמידים בכיתות ו', המגיעים מארבעה בתי ספר: "א-שאפעי" ו-"אל חוואריזמי" מבקה אל גרבייה, "רעות" ו-"קציר" מהמועצה האזורית מנשה. התלמידים, אשר השתתפו בתכנית מתוך בחירה, הגיעו לחממה בסוף יום הלימודים בשמחה גדולה ולא ויתרו על שום מפגש!

המשימה: טיפול במים

לאורך התכנית, אשר נמשכה שלושה חודשים, עבדו התלמידים יחד בצוותים (ארבעה תלמידים בכל צוות: שניים יהודים ושניים ערבים) ועסקו בלמידה וחקר סביב אתגר משותף: טיפול במי שופכין המגיעים מרפתות וטיוב המים כך שיהיה ניתן לעשות בהם שימוש חוזר בחקלאות.

נושא זה נבחר ממספר טעמים:
 
סביבה: המים הינם משאב ראשוני ויקר ערך, אותו צורכים וצריכים כולם, לא רק בני אדם מתרבויות שונות, אלא גם צמחים ובעלי חיים. אתגר המים בעולם ובישראל בפרט מהווה אתגר סביבתי מרכזי עמו יש להתמודד. עבור התלמידים, מהווה אתגר המים גורם הנעה מרכזי, בו יש להם כמדענים צעירים תפקיד משמעותי.

חברה: המחסור במים במזרח התיכון מהווה בעיה משותפת לאזרחי המדינות, ובישראל מהווה בעיה משותפת לכל תושבי המדינה. העיסוק באתגר משותף מהווה מצע טוב לחיבור ולבניית גשרים.
חקלאות וחיבור לאתגר עכשווי: המחסור במים מניע חוקרים ומדענים לחפש פתרונות יצירתיים, לא רק לחסכון במים כי אם גם לטיוב המים ושימוש חוזר בהם. מפעל השבת המים בישראל אחראי לטפל בכ – 70-80% מהמים המשומשים בישראל, לטייבם ולהעברתם לשימוש חוזר בחקלאות. מפעל זה של השבת מים מאפשר כיום לפתח את החקלאות בישראל!

על אף ההצלחה המרשימה של מפעל השבת המים בישראל, עדיין קיימת בעיה עם מי הרפתות, אשר אינם מתאימים לטיפול במפעלי טיהור השפכים בגלל הריכוז גבוה במיוחד של חנקות ובעיקר אמוניה. כאן נכנסו התלמידים לתמונה, ומשימתם: לחקור ולהשוות בין שיטות שונות אשר יאפשרו לטפל במי הרפתות, לטייבם ולהעבירם לשימוש חוזר בחקלאות.
 
תכנים:

תכנית הלימוד המשותפת החלה בסיור לימודי להכרת הבעיה של טיפול במים ברפת קיבוץ עין שמר. לאחר שלמדו חומר רקע רלבנטי, הכולל מושגים מתחום המים ומדעי הסביבה, שיטות מדידה, עבודה במעבדה ועקרונות בניית ניסוי מדעי, התגבשו התלמידים לצוותים משותפים, והחלו בתכנון וביצוע הניסויים המדעיים. התלמידים לקחו מים מרפת הקיבוץ, והקימו ניסוי השוואתי הבוחן שיטות שונות לטיפול במים: 1. באמצעות צמחי מים הצורכים אמוניה כמו "פיסטיה", ו"למנה" 2. טיפול באמצעות חיידקים צורכי חמצן. התלמידים מדדו את ריכוזי החנקות ואת תוצאות הניסויים הם אספו ותיעדו, ולאחר שהיה בידם מידע הכולל מספר מדידות הפיקו גרפים, ניתחו את התוצאות, הסיקו מסקנות והציגו את הניסוי ותוצאותיו בפני קהל.
 
סיכום הפרויקט התקיים במסגרת תערוכת תוצרי הלמידה של החממה, בהשתתפות מנהלי בתי הספר והורי התלמידים. את התכנית הנחו ד"ר אילנה עירון, רוואן ביאדסה ואיתמר אבישי מצוות החממה האקולוגית.
במסגרת התכנית הושם דגש על הנושאים הבאים:

מיומנויות חברתיות: עבודת צוות, שיתוף פעולה ותאום, גישור על פערי שפה.

מיומנויות חקר:  תכנון והקמת ניסוי, מדידות כימיות לאיכות מים, תיעוד נתונים, ניתוח נתונים, הצגת תוצרים מדעיים מול קהל (הורים, מורים ואורחים), בנייה בעץ, שימוש בחומרים ממוחזרים והכנת פוסטר תצוגה.

מושגים: קיימות, השפעת האדם על הסביבה, זיהום מים, מחזור המים בטבע, מחזור החנקן בטבע, חנקון (ניטריפיקציה), סמנים ביולוגיים לאיכות מים, מכון טיהור שפכים (טיפול במים באמצעות חיידקים) ואגנים ירוקים (טיפול במים באמצעות צמחים), וכן מושגים הקשורים למהלך ניסוי מדעי כגון ביקורת, חזרות, בידוד משתנים ועיבוד נתונים.
 
 
חוויות ורשמים:

אילנה עירון – מנהלת הפרויקט "צומחים יחד":
 
"בתור אשת מדע באוניברסיטת תל אביב, המפגש עם ילדים בכתה ו' אשר הראו סקרנות, רצון ויכולת לבנות יחד מערכת ניסויית לבדיקת דרכים לטיהור מי שפכים הרשים אותי מאוד. אבל מעבר לכך היתה לי חוויה מרגשת במיוחד לראות איך הילדים היהודים והערבים עבדו יחד בשיתוף פעולה יוצא מהכלל למרות העובדה שהילדים היהודים לא יודעים ערבית כלל והידע של העברית בקרב הילדים הערבים מוגבל. זאת ועוד, היות ולילדים יהודים וערבים אין כמעט הזדמנויות להפגש, לא בלימודים ולא בארועים חברתיים, נראה היה שני הצדדים גילו סקרנות רבה להכיר איש את רעהו ושמחו לגלות שהאחר לא כל כך מפחיד.
פרויקט זה הוכיח לי שכאשר עובדים יחד מתוך רצון וענין משותף אפשר לגשר על השונות".

ואאל מואסי - מנהל בי"ס יסודי "אלח'וארזמי", באקה אלגרביה":
 
"ברצוני להביע  בזאת את הערכתי ואת תודתי לצוות התוכנית "צומחים יחד" אשר פעלו נמרצות להצלחת התוכנית, על מנת לאפשר לתלמידים למידה משמעותית באווירה תומכת ומעודדת.
הקורס היה מעניין במיוחד,  פתח פתח להיכרות בין תלמידים ערבים ויהודים , אם כי יש למצוא דרכים להעמיקה."
רונית גבע – מנהלת בית ספר "קציר":
"לדעתי הקורס היה מצוין. מעבר לחשיבות של הנושא הנלמד, התכנית אפשרה לתלמידים מבית ספרי לגלות שהילדים הערבים לא שונים מהם. הם ראו שהילדים הערבים לא רואים בילדים היהודים אויבים ואם קצת מתגברים על קשיי השפה אפשר אפילו לצחוק יחד..."
 
תמאם – תלמידה מבית ספר "אל-שאפעי" מבקה אל גרביה:
 
"...לא פגשתי ילדים יהודים לפני הפרויקט......בהתחלה פחדתי כי אני לא מדברת עברית ברמה טובה אבל אחרי שהתחלנו לדבר הלך הפחד....(אחר-כך) הקשר עם החברים בקבוצה היה טוב מאוד היה בצחוק והכול היה מעולה...היה חבר אחד שלמד מאיתנו כמה מילים בערבית.... היינו צוחקים שהיה מדבר בערבית. כן הייתי רוצה להמשיך בפגישות, אני מתגעגעת אליהם.
 
נועה  - תלמידה מבית ספר "קציר"
 
"....הכרתי ממש קצת ילדים ערביים לפני הפרויקט ולא שמרתי איתם על קשר...בהתחלה הרגשתי שאני לא אתחבר אליהם.... (אחר כך) היה קשר מצוין, שיתפנו פעולה והיה כיף....הם ניסו קצת (ללמוד מילים בעברית) .. אני ניסיתי ללמוד מהם ערבית....הייתי רוצה להמשיך להפגש איתם.."
 
 
ברוכים הבאים לחממה!
החממה פתוחה כל יום - כל היום! שעות מענה במשרד:
ימים א' - ה', 8:00 - 15:00
בטלפון: 04-6374160, ובמייל:
hamama@mevoot-eron.org
 

חוגים, קורסים ואירועים בחממה - כל הפרטים כאן


קורס חדש של ארומהתרפיה לקהל הבוגר עומד להיפתח, בהנחיית דיקלה באשר. פרטים נוספים - כאן


 
דף הפייסבוק של החממה 

שנה חדשה של חוגים בחממה!
מגוון אפשרויות, והכל במחיר מסובסד. 
לפרטים - לחצו כאן



סדנאות ופעילויות לבתי ספר וקבוצות מאורגנות - לפרטים לחצו כאן 


חג שמח ושנה טובה!



תכניות לימוד, חקר ולמידה סביב פרויקט לבתי ספר על יסודיים ויסודיים בחממה האקולוגית בעין שמר!
לפרטים - לחצו כאן 

 

 
 
יש מקום לכל אחד להמציא, לגלות ולחקור!
לחצו כאן למידע על חוגי החממה
 
 
החממה האקולוגית בעין שמר, קיבוץ עין שמר, ד.נ. מנשה, מיקוד 38816
טלפון. 04-6374160  |   פקס. 04-6374160
דוא"ל.  gevanoam@gmail.com
בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com